Asas Kemanfaatan Dan Asas Keadilan Dalam Penetapan Upah Minimum

Authors

  • Destya Permata Sari Universitas Sebelas Maret Surakarta
  • Rahayu Subekti Universitas Sebelas Maret Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.31328/ls.v7i2.4873

Keywords:

Wages, Wage Policy, Decent Living Needs

Abstract

The research in this article aims to find out whether the mechanism implemented in determining the minimum wage for the City of Surakarta in 2022 is or is not in accordance with Government Regulation Number 36 of 2021 concerning Wages, and to analyze whether or not the decision of the minimum wage for the City of Surakarta in 2022 has fulfilled the principles of expendiency and fairness for workers and employers. This research uses a type of empirical legal research with a descriptive nature, then the data is analyzed qualitatively. The study shows the results that the mechanism for determining the minimum wage for the city of Surakarta in 2022 is normatively not fully in accordance with Government Regulation Number 36 of 2021 concerning Wages. In addition, the decision of the Surakarta Minimum Wage for 2022 has not been able to fulfill the principles of expendiency and fairness for workers and employers, due to significant changes in the mechanism for setting the city's minimum wage for 2022 and the role of workers and employers in the city minimum wage setting process is still strictly limited by applicable regulations.

References

Buku

Prof. Dr. Abdullah Sulaiman, S.H., M. H., & Andi Walli, S.H., M.H., L. (2019). Hukum Ketenagakerjaan/Perburuhan. Jakarta: Yayasan Pendidikan dan Pengembangan Sumber Daya Manusia (YPPSDM).

Rawls, J. (2006). Teori Keadilan (A Theory Of Justice). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Tjandraningsih, I., & Herawati, R. (2009). Menuju Upah Layak: Survei Upah Buruh Tekstil dan Garmen di Indonesia. Friedrich Ebert Stiftung Publikation

Artikel Jurnal

Artioko, F. R. (2022). Pengadopsian Partisipasi Masyarakat yang Bermakna (Meaningful Participation) dalam Undang-Undang Nomor 13 Tahun 2022 tentang Perubahan Kedua Undang-Undang Nomor 12 Tahun 2011 tentang Pembentukan Peraturan Perundang-Undangan. Al-Qisth Law Review, 6(1), 52–83. https://doi.org/10.24853/al-qisth.6.1.52-83

Budijanto, O. W. (2017). Upah Layak Bagi Pekerja/Buruh dalam Perspektif Hukum dan HAM. Jurnal Penelitian Hukum DE JURE, 17(3), 395–412. https://doi.org/10.30641/dejure.2017.V17.395-412

Budiyono. (2007). Penetapan Upah Minimum dalam Kaitannya dengan Upaya Perlindungan bagi Pekerja/Buruh dan Perkembangan Perusahaan. Universitas Diponegoro.

Jaedin, Budiyono, T., & Jumiarti. (2019). Perbandingan Ketentuan Perlindungan Hukum Upah Minimum Negara Mesir dengan Indonesia Prespektif Keadilan John Rawls. Jurnal Iqtisad: Reconstruction of Jusctice and Welfare for Indonesia, 6(1), 44–63.

Septiansyah, Z. B., & Ghalib, M. (2018). Konsepsi Utilitarianisme dalam Filsafat Hukum dan Implementasinya di Indonesia. Ijtihad: Jurnal Hukum Islam Dan Pranata Sosial, 34(1), 27–34.

Sinaga, H. D. P. (2019). Pengaturan Pertanggungjawaban Mutlak Wajib Pajak Di Indonesia Dalam Perspektif Keadilan Dan Kemanfaatan Umum. Jurnal Hukum & Pembangunan, 49(3), 517–546. https://doi.org/10.21143/jhp/vol49.no3.2186

Suniaprily, F. G. A., & Subekti, R. (2021). Comparation of Law Number 13 Year 2003 Concerning Labor With Law Number 11 of 2020 Concerning Working Creation Toward Severance Pay For Labor. International Journal of Business, Economics and Law, 24(2), 162–170.

Utami, P. N. (2019). Penetapan Upah Minimum Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Bagi Pekerja. Sosio Informa, 5(02), 162–176.

Wibowo, D. E. (2019). Penerapan Konsep Utilitarianisme Untuk Mewujudkan Perlindungan Konsumen Yang Berkeadilan Kajian Peraturan Otoritas Jasa Keuangan Nomor: 1/POJK.07/2013 Tentang Perlindungan Konsumen Sektor Jasa Keuangan. SYARIAH: Jurnal Hukum Dan Pemikiran, 19(1), 15–30.

Yetniwati. (2017). Pengaturan Upah Berdasarkan Atas Prinsip Keadilan. Mimbar Hukum, 29(1), 82–95. https://doi.org/10.22146/jmh.16677

Peraturan Perundang-Undangan

Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945.

Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2020 tentang Cipta Kerja.

Undang-Undang Nomor 13 Tahun 2003 tentang Ketenagakerjaan.

Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2014 tentang Pemerintah Daerah.

Peraturan Pemerintah Nomor 36 Tahun 2021 tentang Pengupahan.

Peraturan Pemerintah Nomor 78 Tahun 2015 tentang Pengupahan.

Surat Edaran Menteri Ketenagakerjaan Nomor B-M/383/HI.01.00/XI/2022 tentang Penyampaian Data Perekonomian dan Ketenagakerjaan dalam Penetapan Upah Minimum 2022.

Surat Keputusan Gubernur Jawa Tengah Nomor 561/37 tentang Penetapan Upah Minimum Provinsi Jawa Tengah Tahun 2022.

Surat Keputusan Gubernur Jawa Tengah Nomor 561/39 Tahun 2021 tentang Upah Minimum pada 35 (Tiga Puluh Lima) Kabupaten/Kota di Provinsi Jawa Tengah Tahun 2022.

Website

Bank Indonesia. (2022). Inflasi. Bank Indonesia. Diambil Agustus 10, 2022. Dari https://www.bi.go.id/id/fungsi-utama/moneter/inflasi/default.aspx

Rahma, A. (2021). Tolak Upah Minimum 2022, KSPSI: Kenaikan Sangat Kecil. INews.Id. Diambil Februari 25, 2022. Dari https://www.inews.id/amp/finance/bisnis/tolak-upah-minimum-2022-kspi-kenaikan-sangat-kecil

Yuniati, I. (2021). UMK Solo Cuma Cukup Buat Makan, Buruh Tetap Minta Naik 10 Persen. Solopos.Com. Diambil Januari 31, 2022. Dari https://www.solopos.com/umk-solo-cuma-cukup-buat-makan-buruh-tetap-minta-naik-10-persen-1203436

Downloads

Published

2023-12-02

How to Cite

Sari, D. P., & Subekti, R. (2023). Asas Kemanfaatan Dan Asas Keadilan Dalam Penetapan Upah Minimum. Legal Spirit, 7(2), 263–278. https://doi.org/10.31328/ls.v7i2.4873